با سلام.

در صبح روز شنبه 20 مرداد ماه ساعت 12 ظهر در تهران، تعداد 16 نفر از همنوردان پس از صعود قله سبلان از تیم اصلی جدا شده و توسط یک دستگاه مینی بوس عازم پلور جهت صعود دماوند-جبهه غربی شدند و بقیه توسط همان اتوبوس مسیر به سمت نیشابور را ادامه دادند.
به همراه همنوردان تیم صعود قله دماوند ساعت 16 همانروز به قرارگاه فدراسیون در پلور رسیدیم و مشغول استراحت شدیم. روز بعد ،یکشنبه ساعت 8 صبح توسط پاترول پس از طی 11km جاده آسفالته به نگهبانی محیط زیست دشت لار رسیدیم . بعد از عبور از محیط‌بانی وارد جاده خاکی شده و پس از طی حدودا مسافت 17km دیگر به پارکینگ غربی رفتیم و ساعت 10 صبح در هوایی آفتابی حرکت خود به سمت پناهگاه سیمرغ را آغاز کردیم .پس از طی 2.5 ساعت در مسیری زیبا و بکر با دورنمای دریاچه سد لار و دشت اوارو در پشت سرمان، به پناهگاه سیمرغ ، سازه ای سنگى در دو طبقه در ارتفاع 4200m رسیدیم.با توجه به خلوتی پناهگاه و تصمیم سرپرست نیازی به برپایی چادر نبود؛ بنابراین وسایل را به داخل پناهگاه انتقال داده و مشغول استراحت شدیم.پس از صرف ناهار و استراحتی مختصر برخی افراد جهت هم هوایی تا ارتفاع 4800 صعود کردند.
دوشنبه ساعت 4:30 صبح ،تیم حرکت خود را از مسیر  پاکوب بالای پناهگاه و بر روی مسیر گرده در سمت چپ بخچال غربی آغاز کردیم. مسیر تا رسیدن به ابتدای یخچال غربی پاکوب مشخص داشت و بعد از آن کم و بیش با استفاده از جی.پی.اس قابل تشخیص بود. از این قسمت مسیر حالت گرده ای سبک به خود میگرفت و تا حدی ریزشی بود.در تمام طول مسیر یخچال غربی را در سمت راست خود داشتیم. منظره سایه دماوند نیز بر روی دشت لار هرازگاهی وسوسه‌مان می‌کرد تا نگاهی به پشت بیاندازیم .در مسیر جبهه غربی، تا حدود ساعت 9 از آفتاب خبری نبود وهوا مطابق پیش بینی صاف بود و باد چندانی نداشت .اما از ساعت 9 صبح کم کم قله باابرهای تیره ای که هرلحظه بر وسعت آن افزوده میشد، پوشانده شد.در ساعت 10صبح در هوایی ابری و مه الود از ارتفاع 5000 متر گذشته بودیم.
در ادامه مسیر گهگاه استشمام بوی گوگرد مختصر، نوید نزدیک بودن ما به قله را می‌دهد. از اینجا به بعد هرچه ارتفاع می‌گیریم بر شیب مسیر افزوده شده و در برخی قسمتها مسیر شن اسکی می‌شود، بطوریکه در زیر قله شیب زیاد در آن ارتفاع و شن اسکی بودن مسیر، حرکت را بسیار مشکل می‌کند.اما تيم همچنان آهسته و پيوسته به پيش رفت و در ساعت 13:15 در کاسه قله قرار گرفته و پس از جمع شدن نفرات سرانجام ساعت 13:30همه افراد تیم که 8 نفر آنها قله اولی بودند ،در هوایی ابری، مه الود و تقریبا ارام در فضایی خلوت،فروتنانه بر فراز بام ایران ایستادیم و شکر بجای اوردیم .
بگشای دل و دیده به دیدار دماوند
وز هر چه بجز اوست دمی دیده فروبند.

وسرانجام دل میکنیم و ساعت 14:30 ،از همان جبهه غربی به سمت پایین سرازیر میشویم. مسیر فرود اندکی با مسیر صعود تفاوت دارد. با طی کردن پاکوب زیر قله که شدیدا ریزشی می‌باشد دیگر به روی گرده نرفته و طبق مسیر جی.پی.اس اندکی به سمت راست تراورس و به سمت پاکوب شن اسکی در پایین‌تر حرکت می‌کنیم. با رسیدن به مسیر شن اسکی ادامه مسیر آسان‌تر می‌شود و سرانجام  18:30 به پناهگاه سیمرغ میرسیم .
همه چيز خوب که نه؛
 عالی  بود ، عالی.!
شکوه و عظمت دماوند، صعودى موفق ، هوائى که اجازه صعود داد، چشم انداز زیبای دماوند از يكسو ، زلال آب سد لار و دشت اوارو از سوى ديگر .
اما اينهاباعث نميشد كه عملکرد كوهنورد نماها از چشم ما دور بماند و خاطرمان را آزرده كرد . اطراف پناهگاه مملو اززباله و پسماندهاى صعودكنندگان پيش از ما بود که طی عمل ارزشمندی توسط همنوردان در 3 گونی جمع اوری و به پارکینگ انتقال داده شد.
پس از صرف ناهار دیرهنگام در پناهگاه سیمرغ، کوله به دوش  عازم پارکینگ می شویم.ساعت 22 به پارکینگ میرسیم و توسط پاترولها که در انتظارمان بودند به قرارگاه پلور منتقل میشویم.پس از انتقال وسایل و کوله ها به مینی بوس عازم لاریجان جهت استفاده همنوردان از آبگرم میشویم و در نهایت ساعت 4 صبح روز سه شنبه از طریق جاده دماوند-فیروزکوه به سمنان و سپس شاهرود رفتیم .پس از صرف ناهار در شاهرود ساعت 23 به نیشابور میرسیم .

سرپرست:مرضیه خیرابادی

گزارش برنامه:سارا مرکبی

عکس از :جناب مهرپوریان

==============================================================================

=============================================================================

===============================================================================

================================================================================

============================================================================

=============================================================================

باشگاه کوهنوردی فراز نیشابور مسیر ,ساعت ,پناهگاه ,غربی ,دماوند ,صعود ,پناهگاه سیمرغ ,یخچال غربی ,ادامه مسیر ,انتقال داده ,آغاز کردیم منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

آزمون آیین نامه اصلی رانندگی با جواب - سوالات آیین نامه اصلی تانکرسازی دیجی کار در گذر از مارپیچ زندگی.... دانلود کلیپ جدید بازیافت پلاستیک و زندگی انتشارات کوه سنگر پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان معرفی کالا فروشگاهی